Mi az az SMB...?
Újonc búvár koromban soha nem tudtam mi a különbség a dSMB és az SMB között, sem azt, hogy valójában mire valók. Úgy vélem, vannak más búvárok is, akik nincsenek tisztában azzal, hogy mit kell tudni a fenti eszközökről. Szerencsére mostanság egyre több ügynökségen és tanfolyamon tanítják hogyan és mikor kell SMB-t használni és világszerte egyre több olyan búváriskola van, ahol nem engedik elindulni a hajót, ha legalább egy valakinek nincs SMB-je.
Az SMB alapvető eszköz, amely láthatóvá tesz és segít megtalálni a vízben, így elkerülhető a hajóval való ütközés a felszínre jövetelkor, illetve segít, ha eltévedtél vagy lemaradtál a csoporttól. Távolról nézve, a búvár csak egy apró fej és váll a víz felszínén és mivel általában sötét színű az öltözék, ezért egy rikító piros jelölés nyilvánvalóvá teheti, hogy valaki van a vízben. Az SMB – az alkalmazás céljától függően –, különböző méretben, alakban és színben kapható, és számos olyan tulajdonsággal bír, amelyek megkönnyítik a búvárok életét, úgyhogy vessünk egy közelebbi pillantást az SMB-re.
SMB
Az SMB vagy teljes nevén Felszíni Jelzőbója egy egyszerű, a víz felszínén lebegő helymeghatározó eszköz. Az „SMB” rövidítés gyakran jelenti mind az állandó bójákat, mind a késleltetett bójákat, de funkciójukat tekintve mindkettő helymegjelölésre vagy a felszínen tartózkodókkal folytatott kommunikációt hivatott szolgálni. Az állandó SMB-ket a merülés elején felfújják és a merülés során a búvár húzza maga után, így mindig van egy jelölés a felszínen a búvár fölött, amely jelzi a hajóknak, hogy maradjanak távol. Az SMB a felszínen marad, ennél fogva több funkciót is társíthatunk hozzá; van benne zseb a póttartozékoknak, „búvár a mélyben” zászló, ami jelzi, hogy búvár van a víz alatt és ha a búvár elfárad, belekapaszkodva lebeghet is rajta. Tipikusan piros és fehér színű, így passzol a „búvár a mélyben” jelzés színeihez és erős kontrasztot képez a víz színével. Az SMB általában kerek vagy torpedó alakú, és az alja gyakran fenéksúly elhelyezésére van kialakítva, amelybe súlyt lehet tenni vagy vízzel lehet megtölteni.
DSMB
A dSMB, teljes nevén a Késleltetett Felszíni Jelzőbója az, amit a búvár csévélővel vagy orsóval együtt visz magával. Amikor megkezdődik az emelkedés vagy ha valamilyen üzenetet kell eljuttatni a felszínre, akkor a dSMB-t az orsóhoz kell csatlakoztatni, fel kell fújni, így a bója felúszik a felszínre. A dSMB hamar alapvető búvárkellékké vált világszerte mert nem foglal sok helyet és nem nehéz a használata sem. Amikor megkezdődik az emelkedés és sor kerül a biztonsági megállóra, a búvár csak felengedi a dSMB-t és az orsó zsinórjával tartja, így a környéken lévő hajók tudják, hogy búvár van a környéken, akitől távol kell maradniuk vagy fel kell venniük. Felszínre érkezés után, a bóját nem kell leereszteni, mert elősegíti, hogy a búvár látható legyen és a hajók is figyelemmel tudják kísérni, de ne felejtsük el azt sem, hogy nem minden hajó személyzete tudja, hogy mi az az SMB, ezért óvatosan kell felemelkedni
SZÍNEK
A bója jelentése függ a lokációtól, de lássuk a leggyakoribb színeket és azok jelentését, illetve a használat célját. Az egyes ügynökségek más-más jelentést társítanak az egyes színekhez, attól függően, hogy az adott helyzetben melyiket a legkönnyebb észrevenni. Jelenleg a sárga vezeti a sort, de a színhez társított képzetek a második helyre szorítják.
PIROS
A piros SMB-k Helymeghatározók, olyan helyet jelölnek a vízben, ahova vissza kell térni, amit ki kell kerülni, vagy ezzel jelzik a hajóknak, hogy búvár van a víz alatt, aki várhatóan a felszínre érkezik majd. A piros igazi jolly joker szín, a víz színével kontrasztos, és távolról is jól látszik.
SÁRGA
A sárga SMB bizonyos körökben Vészhelyzet esetén használatos, másutt egyszerű helymeghatározóként funkcionál. Gyakran „EMERGENCY” felirat helyezkedik el a sárga dSMB teljes hosszában és főként olyan haladó búvárok használják, akik nem tudnak a felszínre emelkedni és segítségre vagy valamilyen eszközre van szükségük anélkül, hogy a felszínre jönnének. Mostanában készült tanulmányok azt mutatják, hogy a sárga színt könnyebb észrevenni a vízben, így elképzelhető, hogy az SMB-k új generációjában kulturális változás lép fel.
FEKETE
A fekete SMB-k ugyanolyan Helymeghatározók, mint a pirosak, újdonságnak számítanak a búvártermékek piacán. Jelenlétüket azzal magyarázzák, hogy erős kontrasztot alkotnak a víz színével, különösen verőfényes napsütésben, amikor a napfény hátulról érkezik, ugyanakkor megjelenésük vitát is kirobbantott, a hajóskapitányok egy része kimondottan nem kedveli a fekete SMB-ket.
SOKSZÍNŰ
A sokszínű SMB-k szintén Helymeghatározásra szolgálnak. Úgy alakították ki őket, hogy a felszínen mozogva vibráló hatást keltsenek jobban kitűnjenek a közegből, így a két tónusú SMB-k jól láthatók, vonzzák a tekintetet.
MÉRET ÉS FORMA
A méret és a forma a merülés helyétől függ. Zátonynál vagy nyugodt vízben történőn felhasználás esetén egy kisebb dSMB is elég a láthatósághoz, így egy kompakt dSMB a legjobb választás lehet, mivel kicsire összehajtható és nem nehéz. Háborgó vizeken való merülés esetén nagy SMB-t használva hamarabb rátalálnak a búvárra, de még nyugodt vizeken is könnyebben észrevehető a nagy SMB. Az állandó SMB-k többnyire kerek alakúak vagy torpedó formájúak, tetejükön zászlóval. Mélységi szabadmerülés esetén vagy visszatérési pont megjelöléséhez a kerek bóják a legjobbak, mivel a statikus SMB-k, mint pl. a torpedó bóják, könnyebben elcsúsznak a víz felszínén. ezért. Ugyanakkor, ha a víz alatt nagyobb területet jár be a búvár és húzza maga után az SMB-t, akkor a torpedó alakúval könnyebb dolga van.
JELLEMZŐK
Az állandó SMB-ket Egyszerű Szelepekkel látták el, így merülés előtt csupán szájjal fel kell fújni, majd vízbe merülés előtt le kell zárni a szelepet. A dSMB-ket különböző módokon lehet felfújni, a legegyszerűbb a Nyitott Vég megoldás, amelybe bele kell lélegezni vagy reduktorral feltölthető és a felszínre engedhető. A nyitott végű dSMB előállítása olcsó, viszont figyelni kell arra, hogy feszes legyen a zsinór, mert ha oldalára fordul a bója a víz felszínén, a benne lévő levegő elillan és az SMB elsüllyed. Ezért gyakran találkozhatunk Bordázott SMB-kkel, ezek nyitott végűek, de amikor felfújjuk őket, a belül lévő levegő nyomása lezárja a nyílást. Számos dSMB-nek van Fúvókája, aminek ugyanolyan az illeszkedése, mint a BCD-nek, úgyhogy csak annyit kell csinálni, hogy a BCD tömlőt a fúvókába helyezve fel kell fújni az SMB-t, és az máris felemelkedik a felszínre. A Zárt Cellás dSMB-nek többnyire ilyen fúvókája van és akkor is felfújva marad, ha oldalra dől. Mivel a dSMB-be fújt levegő térfogata a bója felszínre emelkedésével tágul, a zárt és a bordázott dSMBk Túlnyomás Elleni Szeleppel vannak ellátva, amely lehetővé teszi, hogy a táguló levegő távozzon, így a dSMB nem robban szét, hanem felfújva a felszínen marad. Néhány SMB-nek még saját palackja is van, ezt Buddy Bottle néven szokták említeni. Ezt a palackot a fő palackból kell feltölteni a merülés előtt és a dSMB a szelep kinyitásával felfújódik. A kicsi palackban van elég levegő ahhoz, hogy felfújja a dSMB-t, és valószínűleg ennek használata sokkal egyszerűbb, hiszen csak egy szelepet kell kinyitni és ennyi az egész. Fényvisszaverő Szalag visszatükrözi a fényt, vagyis, visszaveri a rávetődő fényt. Így igazán feltűnik a vízben, különösen éjszaka. A Kommunikációs Zsebek üres zsebecskék, amelyekbe jegyzetfüzet lapot lehet beletekerni, így üzenve a felszínre, vagy pedig világító rudat lehet beletenni, hogy jelezzen a felszínen, különösen éjszaka. Némely dSMB-hez Gumikötél, Tépőzár vagy Tárolótasak tartozik, amibe bele lehet tenni a merülés során, így nem gubancolódik össze.
ZSINÓR
Minden SMB-hez szükséges valamilyen zsinór, hogy a bója a helyén maradjon és ne ússzon el. A legtöbb állandó bója és némely dSMB zsineggel együtt kapható, de előfordul, hogy külön kell megvenni hozzá az orsót vagy a csévélőt. Nagyon fontos, hogy a zsinór mindig megfelelően tekeredjen, ám a tökéletesség eléréséhez ezt bizony gyakorolni kell. A kötelek és a zsinórok veszélyesek a vízben és teljesen másként viselkednek, mint ahogy arra számítani lehet, úgyhogy bánjunk velük óvatosan és mindig tartsuk őket szemmel. Ha a vásárolt SMB-n túl hosszú a zsinór, vágjuk le a felesleget, az csak úgyis összegabalyodik és bonyodalmakat okozhat a vízben. Ha csak az 5 méterenkénti biztonsági megállóhoz használsz dSMB-t, vágj le egy 6 méteres darabot a zsinórból, egyik végére erősíts súlyt, így nincs túl sok felesleges zsinór, ami rád tekeredhet és összegubancolódhat. Emelkedéskor tekerd fel a zsinórt, mert ha nem így jársz el, akkor az 5 méteres szál rád, a felszerelésedre vagy a társadra csavarodik.
Értesülj újdonságainkról
iratkozz fel Hírlevelünkre, hogy Semmiről se maradj le...
vagy Kövess minket